De gemeente Dordrecht, die het coördineert, heeft de Fietsersbond gevraagd hierover advies te geven. Van deze mogelijkheid is door hen dankbaar gebruik gemaakt.
Hieronder zijn de belangrijkste aanbevelingen beschreven.
Beleidsplan
Wegen Buiten de bebouwde kom.
Het licht voor de hand om wegen en fietspaden buiten de bebouwde kom niet te verlichten. Zeker wanneer dit recreatieve fietspaden betreft. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat veel gemeentes geen overzicht hebben van de recreatieve routes. Verlichting is echter wel noodzakelijk voor routes die worden gebruikt in het woon-werkverkeer en door scholieren.
Verder moet daarbij ook de sociale veiligheid wel in ogenschouw worden genomen (bosschages). Nu lijkt het alsof het buitengebied vooral bestaat uit een open landschap.
Zichtbaarheid kan ook zonder licht
Verlichting heeft niet alleen de functie om andere verkeersdeelnemers te kunnen waarnemen. De zichtbaarheid van het plaveisel, de grens tussen weg en berm moet te allen tijde goed zichtbaar zijn, vooral op dijken met een gevaarlijke helling naast het fietspad. Dit kan met verlichting, maar meer nog met een goed zichtbare kantmarkering.
Goede kantmarkering kan verlichting zelfs overbodig maken. Lichthinder voorkomen.
Nachtnet
Naast de mogelijk fragmentarische aanpak van verlichting in de openbare ruimte is het ook van belang om in elke gemeente te beschikken over goed nachtnet voor fietsers. Dit opdat de gehele route tussen woonwijken, belangrijke ‘nachtbestemmingen’ (sociaal) veilig zijn.
Omgevingsanalyse openbare ruimte
Bij gebruikers worden de traditionele gebruikers genoemd. Mooi zou zijn wanneer er een ‘gebruikersgroep’ kan worden toegevoegd. De ‘wheelers’ (alles met twee wielen naast elkaar. Zoals rollators/ scootmobielen,